cèvre och inte cevré

Idag har jag lärt mig hur man uttalar osten cèvre. Lägg märke till att ´ är åt andra hållet över "e".

(Seriöst jag kan inte stava till ´ aksang stavas det verkligen så? Ser ju sjukt mongo ut...)

Var iaf en kvinna som hade lektion för mig om denna märkliga oststavning samt att hon uppmärksamade mig på att vi stavat fel i vår meny. Det står alltså cevré i våra menyer...
Dessutom,
så ska det uttalas typ cävrä med ett tj-ljud i början och inte cevre med tj-ljud i början som alla svennebananer säger...inklusive jag själv.
Hon hade hus i Frankrike och kunde faktiskt flytande franska, så nu vet ni hur man säger cèvre.

Intressant va? Tyckte jag med och gick genast och ändrade på menyerna, skrev rätt och slätt ost istället.


OST!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0